Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

A határon túli magyar pártok társadalmi támogatottságának változásai - Baranyai Nóra tanulmánya megjelent a Kárpát-haza Szemle folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Sustainable Urban Food Production with a Special Focus on Permaculture From Hungarian Perspectives - Uszkai Andrea cikke a Planlama folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

A külföldi befektetések jó része valójában hazai pénz – Így torzítja a körbejáró FDI jelensége a statisztikát - Sass Magdolna és Fertő Imre cikke a KRTK blogban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Exploring the drivers of farm sustained participation in agri-environmental programmes - Štefan Bojnec és Fertő Imre cikke megjelent az Agricultural and Food Economics folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Vasárus Gábor a Magyar Hangnak nyilatkozott a zártkerteket érintő legfrissebb szabályozási változások kapcsán Tovább olvasom

Tovább olvasom

Understanding Innovation in European Mountain Product Value Chains - Nemes Gusztáv és szerzőtársai cikke megjelent a Mountain Research and Development folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI szeminárium: Benedek Zsófia – A bevásárlóközösségek szerepe és helyzete a hazai élelmiszerrendszerben: ki lehet-e lépni a növekedési kényszer mókuskerekéből?

Az előadásra magyar nyelven, hibrid formában kerül sor Zoom felületen, illetve személyesen a K.0.11-12-es földszinti előadóban 2024.11.28-án, 13.00 órától.

 

Előadó: Benedek Zsófia

 

Cím: A bevásárlóközösségek szerepe és helyzete a hazai élelmiszerrendszerben: ki lehet-e lépni a növekedési kényszer mókuskerekéből?

Előadásomban a hazai bevásárlóközösségeket vizsgálom, amelyek olyan fogyasztóközpontú, alulról jövő kezdeményezések, amelyek közvetlenül kötik össze a helyi élelmiszertermelőket a fogyasztókkal. Vizsgálataim során vegyes módszertani megközelítéssel – többek között résztvevő megfigyeléssel, a bevásárlóközösségek szervezőivel és szakértőivel készített mélyinterjúkkal, valamint érintett termelők és fogyasztók körében végzett nagymintás, illetve reprezentatív kérdőíves felmérésekkel – azonosítottam a hazai közösségek sajátos jellemzőit és a szektor növekedési lehetőségeit. Az eredmények azt mutatják, hogy a közösségekbe szállító helyi termelők kínálata hatékony a különböző fogyasztói igények kielégítésében, a rendszerek különösen jók a szociális kapcsolatok erősítésében és a fenntartható fogyasztási gyakorlatok terjesztésében. A fogyasztói motivációkban különbségek figyelhetők meg: míg az elkötelezett fogyasztók a környezetvédelmi szempontokat helyezik előtérbe, addig az alkalmi vásárlók a termék minőségére és a helyi termelők támogatására összpontosítanak. A termelők fogyasztói prioritásokról alkotott elképzelései és a fogyasztók tényleges hozzáállása között olykor jelentős eltérések figyelhetők meg, ami a kommunikáció javításának lehetséges területeit jelzi, különösen a termelők, az őket támogató civil szervezetek és a vidékfejlesztésben dolgozók számára. A bevásárlóközösségek, bár az egyes közösségek túllépnek a növekedési kényszeren, mégis értelmezhetőek a fennálló piaci körülmények között is, ezért lehetnek különösen alkalmasak a fenntarthatóbb élelmiszerrendszerre történő átállásban. A szektor terjeszkedése elsősorban hálózatosodáson keresztül történik, a tudás és az erőforrások megosztása révén. A kihívások közé tartozik ugyanakkor az önkéntes munkaerő nagy aránya, ami a szektor növekedésének gátja lehet.